Jumbolautat tulevat

Koonnut Anne Pentti

Naantalin kaupunki ja Viking Line solmivat vuonna 1988 sopimuksen uusista sataman liikennejärjestelyistä ja jumbolauttojen liikennöinnin aloittamisesta vähintään kahdella edestakaisella vuorolla vuorokaudessa. Naantalin Matkustajaterminaali Oy sitoutui rakentamaan 170-metrisiä aluksia varten uudet matkustajasillat ja -käytävät sekä henkilöautorampin. Enimmäiskustannuksiksi arvioitiin 25 miljoonaa markkaa. Naantalin kaupunki uskoi saavansa uhratut verorahat takaisin, kunhan kaupunkiin tulisi lautoilla toivorikkaasti arvioidut 900 000 matkustajaa.

Satamassa louhittiin kallioita, rakennettiin teitä ja kallista siltarakennelmaa uudelle suurlautalle. Laituri valmistui keväällä 1989. Kustannukset olivat kavunneet noin 30 miljoonaan markkaan.

Kesällä 1989 liikennöinnin Naantalin ja Tukholman välillä aloitti uusi ja upea Viking Linen m/s Isabella. Samana vuonna avattiin uusi tieyhteys Turusta Naantaliin sekä Luonnonmaalle johtava Kuparivuoren tunneli. Naantalilaisten pettymykseksi jo heti seuraavana vuonna, elokuussa 1990, Viking Line siirsi Isabellan risteilemään Helsingistä Tallinnaan.

Naantalin sataman mittavat rakennustyöt aloitettiin vuonna 1988. Laiturirakennelmia ja kenttäalueita laajennettiin Viking Linen jumbolauttoja varten. (Kuvat Mauri Palomäki).

Joskus rankat ja vaativat sääolosuhteet aiheuttavat haasteita. Italialainen M/S Efolia saapui Naantalin satamaan tammikuussa 1979. Laivan luukut olivat niin paksun jään peitossa, että niitä jouduttiin sulattamaan höyryllä, jotta lastia päästiin käsittelemään. Sulattaminen kesti viikon! Laivan päällikkö ei ollut koskaan kokenut -20 asteen pakkasia ja arktisia olosuhteita. (Kuva Mauri Palomäki).