Naantalin Sataman liikennejärjestelyt muuttuvat toukokuussa

Kuva: Naantalin Satama (Tarja Siekkinen). Saharannan RoRo- pistolaituri piteni 50 metrillä ( No. 26/27)

LEHDISTÖTIEDOTE 26.4.2018

NAANTALIN SATAMAN LIIKENNEJÄRJESTELYT MUUTTUVAT TOUKOKUUSSA

– sisäänajo satamaan ja satamaterminaaliin suoraan Järveläntien pääportin kautta

Uusien liikennejärjestelyjen tultua voimaan 7.5., sisäänajo satamaan ja satamaterminaaliin kulkee Järveläntien pääportin kautta. Radan/tasoristeyksen jälkeen käännytään heti vasemmalle. Vanha ajoyhteys meren puolelta satamaterminaaliin tai rekkakentälle ei ole enää muutosten jälkeen käytössä. Seuratkaa uusia opasteita ja kylttejä saapuessanne Naantalin satama-alueelle. Sataman liikenne kääntyy ja laivat (Finnlines, Fjärdvägen) vaihtavat laituripaikkaa 7.5. alkaen. Erikoiskuljetukset ohjataan kulkemaan suoraan Saharannan kentälle, portin D5 kautta.

Naantalin Satama Oy käynnisti syyskuussa 2017 rakennustyöt pidentääkseen 50 metrillä Sahanrannassa sijaitsevaa RoRo-pistolaituria (No. 26/27).

Investointihanke maksoi 4 miljoonaa euroa ja se tukee mm. Finnlinesin suunnitelmia laajentaa liikennettä Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä mahdollistaen samalla Finnlinesin isompien esimerkiksi Star-luokan alusten liikennöinnin satamaan. Hankkeen teknisen suunnittelun toteutti Ramboll Finland Oy ja Insinööritoimisto Arcus Oy. Urakoitsijana hankkeessa toimi Terramare Oy (Boskalis).

RoRo- pistolaiturin pidennyshanke valmistuu suunnitelmien mukaisesti huhtikuun loppuun mennessä jonka myötä myös Naantalin Sataman liikennejärjestelyt muuttuvat.

Sisääntulo satamaan ja terminaaliin on Järveläntien pääportin kautta. Radan/tasoristeyksen jälkeen käännytään heti vasemmalle. Erikoiskuljetukset ohjataan kulkemaan suoraan Saharannan kentälle, portti D5:n kautta. Vanha ajoyhteys meren puolelta satamaterminaaliin tai satamakentälle ei ole enää käytössä uusien liikennejärjestelyjen tultua voimaan. Seuratkaa uusia liikenneopasteita ja -kylttejä satama-alueella.

Liikenne kääntyy ja laivat vaihtavat laituripaikkaa 7.5. alkaen

Sataman liikenne kääntyy 7.5. alkaen niin, että Finnlinesin alukset siirtyvät käyttämään pistolaituria nro 26/27 ja Ahvenanmaan liikenne (Fjärdvägen) siirtyy käyttämään 6.5. alkaen laituria nro 20. Päivitetty satamakartta on liitteenä (pdf).

Lisätietoja:

Liikenne: liikennepäällikkö Liisa Majuri puh. 050 339 0579 tai [email protected]

Media: satamajohtaja, Yrjö Vainiala, puh. 050 464 9915 tai [email protected]

NAANTALIN SATAMA OY

www.portofnaantali.fi

Yli puolet Suomen ja Ruotsin välisestä rekka- ja trailerliikenteestä lautoilla kulkee Naantalin sataman kautta, mikä tekee Naantalin satamasta Suomen johtavan Skandinavian rahtiliikenteen sataman. Lauttalinjojen vuorokautisten lähtöjen lukumäärä ja lyhyt merimatka tuovat kuljetuksiin sitä tehokkuutta, jota ammattimainen rahdinkuljenta vaatii. Roro-/Ropax-aluksilla kulkeva suuryksikköliikenne on kokonaisliikenteestä mitattuna 1/3.

Satamatoimintoja kehittämällä yhtiö turvaa osaltaan lähialueen teollisuuden ja kaupan toimintaedellytykset, kasvun ja kilpailukyvyn – yhteistyössä varustamoiden, operaattorien ja muiden sidosryhmien kanssa.