Skip to content

Referenssit > Turun Korjaustelakka Oy

Turun Korjaustelakka Oy

Yhteistyö on huolenpitoa turvallisuudesta

Naantalin sataman kanssa tiivistä yhteistyötä tekevä Turun Korjaustelakka Oy (Turku Repair Yard Ltd) on Naantalin Luonnonmaalla toimiva Pohjois-Euroopan suurin laivankorjaukseen erikoistunut kuivatelakka. Yhteistyö sataman kanssa on säännöllistä, sillä sataman käytössä on kaksi laituria, jotka sijaitsevat telakan alueella. Lisäksi aktiivista yhteistyötä tehdään turvallisuuteen ja ympäristöön liittyen.

Turun Korjaustelakka Oy on vuonna 1989 perustettu yritys, joka työllistää noin 80 työntekijää ja lisäksi projektikohtaisesti 250–300 alihankkijaa. Telakalla tehdään muun muassa laivojen vuosihuoltoja, kunnossapitoa sekä perus- ja haverikorjauksia ja erilaisia muutostöitä. Telakointeja on noin 50–80 vuodessa, ja telakointiaika on keskimäärin kaksi viikkoa.

Turun Korjaustelakan HSSEQ (health, safety, security, environment, quality) -päällikkö Juha Ollin mukaan tiedonkulun on sujuttava ongelmitta, koska telakan toiminnasta ei saa aiheutua häiriötä satamaliikenteen laiturien käyttöön. Tämän varmistamiseksi yhteistyötä tehdään esimerkiksi satamavalvonnan kanssa. Sataman toiminta on Ollille hyvin tuttua, sillä hän on toiminut aiemmin Naantalin satamassa muun muassa liikennepäällikkönä ja satamamestarina.

Poikkeusoloihin varautumista ja öljyntorjuntaa

Turun Korjaustelakkaa ja Naantalin satamaa yhdistävät ennen kaikkea turvallisuuteen ja ympäristönsuojeluun liittyvät asiat.

– Olemme mukana Naantalin sataman huoltovarmuustoimikunnassa, jonka tehtävänä on muun muassa pyrkiä huolehtimaan, että satamaliikenne ja laivankorjauspalvelut toimivat normaalisti poikkeusolojen aikana, Olli kertoo.

Turun Korjaustelakka on Itämeren pohjoisosien ainoa telakka, joka pystyy ottamaan vastaan Aframax-luokan 250 metrin pituisia 100 000 tonnin raakaöljytankkereita. Seuraavaksi lähinnä vastaava telakka löytyy Puolasta.

– Turun Korjaustelakka tekee Naantalin sataman kanssa yhteistyötä myös öljyntorjunnassa. Esimerkiksi haverilaivoissa ennakoimme mahdollisia vuotoja puomittamalla aluksen telakoinnin yhteydessä. Joissain tapauksissa saatamme tarvita öljypuomeja lainaksi myös Naantalin satamalta, jos telakoitava kohde on erittäin riskialtis, Olli tarkentaa.