Siirry sisältöön

Historiatarinat

16
loka 2020

Naantalin Satama on turvannut vuosikymmenten ajan kaupunkilaisten taloutta ja hyvinvointia tuottamalla tuloja noin kolmen veroprosenttiyksikön verran. Satama on avannut naantalilaisille ja kaupunkiin tuleville mukavan ja nopean reitin Ruotsiin ja sitä kautta muualle Eurooppaan. Satama on tuonut Naantaliin monipuolista elinkeinotoimintaa, joka puolestaan on luonut suuren määrän työpaikkoja ja toimeliaisuutta kaupunkiin.

Lue lisää »
16
loka 2020

120 kilometrin mittainen laivaväylä Utöstä Naantalin satamaan saatiin koko matkaltaan 15,3 metrin syvyiseksi vuonna 2010. Ruoppauskohteita oli kaikkiaan 24. Viimeisenä poistettiin Nesteen Naantalin jalostamon edustalla sijaitseva Motonmatala. Matalikon poistaminen helpotti säiliöalusten operointia satamaan. Syväväylän valmistuttua Naantalin satamaan pääsivät liikennöimään Itämeren alueen suurimmatkin tankkerit täydessä 100 000 tonnin lastissa

Lue lisää »
9
loka 2020

Tammikuussa 2006 otettiin käyttöön sataman uusi kenttäalueen laajennusosa ja kaksipaikkainen ro-ro-laituri, jonka toinen puoli oli varustettu neste- ja bulk-laituriksi. Finnlink ja Ahvenanmaan lauttaliikenne pystyivät nyt operoimaan samalla kentällä. Kenttätilaa laajennettaessa louhittiin kalliota, jonka kiviaines hyödynnettiin laiturin merenpohjaan sijoittuvan pedin rakentamisessa. Satamaan suuntautuva liikenne oli kasvanut vuosi vuodelta ja liikenteen sujuvoittamiseksi Naantalin kaupunki aloitti uuden Satamatien…

Lue lisää »
2
loka 2020

Sataman kannattavan toiminnan pelastamiseksi käytiin vuonna 1996 tiukkoja ja vilkkaita neuvotteluja uuden laivaliikenteen saamiseksi Naantaliin. Kiikarissa oli todellinen jättipotti Suomen ja Ruotsin välisessä laivaliikenteessä, Finnlines Oy:n tytäryhtiön, Finnlink-varustamon laivaliikenteen siirtyminen Uudestakaupungista Naantaliin. Finnlink Oy:n toimitusjohtaja Christer Backman oli naantalilainen, joten ehkä kotikaupunkirakkauttakin oli jonkin verran pelissä. Kaupungin puolelta neuvotteluja johti kaupunginjohtaja Jorma Kallio. Helpotus oli…

Lue lisää »
2
loka 2020

Suomen liittyminen Euroopan talousalueen jäseneksi vuonna 1994 ja Euroopan Unionin jäseneksi vuonna 1995 merkitsi sitä, että kaikkia maahan tulevia tavaroita ei enää tulliselvitetty ja tullattu. Naantalin tullikamarin tehtävät vähenivät ja 2000-luvun alussa toiminta lopetettiin kokonaan. Henkilökunta siirtyi Turun tulliin.  

Lue lisää »
2
loka 2020

Sataman mittavat investoinnit eivät tuoneet matkustajia tai uusia yrityksiä suunnitelmien mukaan. Jumbolauttaliikenne jäi lyhyeksi ja Viking Linen laivaliikenne Naantaliin hiipui. Tuliterän Isabellan sijaan linjalle asetettiin vanhempia aluksia, M/S Diana, M/S Rosella ja M/S Turella. Liikenne lopetettiin kokonaan vuonna 1996, vaikka sopimus oli voimassa vuoteen 2002 saakka. Satamassa oli tehty Viking Lineä varten kymmenien miljoonien investointeja….

Lue lisää »
25
syys 2020

Naantalin satamassa tehtiin suuria suunnitelmia ja mietittiin kehitysprojekteja. Kaupunki myi Naantalin Vapaasatama Oy:lle perustettavan yhtiön lukuun 10 miljoonalla yli 35 000 neliön alueen sataman Saharannasta. Hanketta varten perustettiin uusi yhtiö, Naantalin Merikiinteistöt Oy. Alue nimettiin Meriterassiksi. Konsulttitoimisto Naleko kaavaili kaupunginhallituksen toimeksiannosta alueelle neljää kerrostaloa, joihin tulisi toimistotiloja. Meriterassista kaupunkiin päin oli tarkoitus rakentaa mereen torniosa,…

Lue lisää »
25
syys 2020

Toukokuussa 1989 Naantalin satamajohtajaksi valittiin 38 hakijan sijasta Vapaasatama Oy:n toimitusjohtaja Markku Halme, joka ei ollut lainkaan hakenut tehtävää. Halme valittiin vuoden määräajaksi, sillä suunnitelmissa oli sataman yhtiöittäminen. Halmeen valinnasta nousi metakka. Ammattijärjestöt epäilivät Halmeen pätevyyttä ja vaativat selvityksiä valinnasta. Suomen Laivanpäällystöliitto vaati vaalin uudistamista ja uhkasi satamaa saartotoimenpiteillä. Iltalehti käsitteli kaupunginjohdon jääviyksiä ja epäilyttäviä…

Lue lisää »
18
syys 2020

Koonnut Anne Pentti Naantalin kaupunki ja Viking Line solmivat vuonna 1988 sopimuksen uusista sataman liikennejärjestelyistä ja jumbolauttojen liikennöinnin aloittamisesta vähintään kahdella edestakaisella vuorolla vuorokaudessa. Naantalin Matkustajaterminaali Oy sitoutui rakentamaan 170-metrisiä aluksia varten uudet matkustajasillat ja -käytävät sekä henkilöautorampin. Enimmäiskustannuksiksi arvioitiin 25 miljoonaa markkaa. Naantalin kaupunki uskoi saavansa uhratut verorahat takaisin, kunhan kaupunkiin tulisi lautoilla toivorikkaasti…

Lue lisää »
18
syys 2020

Vuonna 1986 Naantalin satamassa oli tuhatkunta laiturimetriä ja uusi 13 metrin syväväylä, jonka juhlalliset vihkiäiset järjestettiin 27.10.1986. Uutta väylää pitkin pääsi kulkemaan jopa 65 000 tonnin lasti. Ensimmäisenä väylän kulki juhlaliputuksessa Nesteen uusin tankkilaiva Palva, joka toi neuvostoöljyä Ventspilsistä Naantaliin, uuteen kotisatamaansa. Vihkiäistilaisuuteen oli saapunut satamäärin arvovaltaista kutsuvierasyleisöä. Tervetuliaispuheen piti Naantalin oma kansanedustaja ja väylätoimikunnan…

Lue lisää »