Historiatarinat
Vuonna 1983 Naantalin satamaan valmistui uusi valtion viljavarasto, josta tuli Pohjoismaiden suurin. Varasto vahvisti Naantalin aseman Itämeren suurimpana viljasatamana. Varasto oli pienessä Naantalissa todellinen pilvenpiirtäjä, yli 90 metriä korkea. Katolta näkyi hyvällä säällä jopa sadan kilomerin päähän. Siiloihin mahtuu 230 000 tonnia viljaa. Valtion Viljavarasto otti käyttöön Suomen ensimmäisen pneumaattisen laivapurkaimen, joka painoi 200 tonnia…
1970-luvun lopulla laivanrakennustoiminta Luonnonmaalla oli hiipunut ja telakan talous oli laskenut huolestuttavalle tasolle. Alueen puitteet olivat kuitenkin kunnossa ja tarjolla oli valmiina 120 metrin mittainen laituri. Naantalin kaupunki ja Navire Oy alkoivat puuhata Luonnonmaalle vapaavarastoa. Luonnonmaan käyttö ei vaatisi väyläinvestointeja ja alue oli jo sataman aluetta. Vapaavaraston uskottiin vauhdittavan myös Ukko-Pekan sillan leventämistä. Valtioneuvostolta anottiin…
1970-luvun puoliväliin osuneen teollisuustoiminnan laman vaikutukset kaikkosivat vuoden 1978 aikana ja Naantaliin liikennöivien alusten koot olivat kasvamassa. Tonnimäärissä Naantalin satama oli valtakunnan kakkonen heti Helsingin jälkeen. Taloudellisimmat aluskoot olivat suurempia kuin ennen. Naantalin kaupunginvaltuusto päätti jatkaa Viking Linen kanssa tehtyä liikennöintisopimusta kymmenellä vuodella. Päätettiin myös rakentaa uusi laituripaikka, jota yhtiön tuleva suurlautta tarvitsisi. Laiturirakentamisen kustannusarvio…
Luonnonmaalle rakennettiin Navire Yardin telakka 1970-luvun alkupuoliskolla. Toiminta aloitettiin vuonna 1975. Telakalla kunnostettiin Viking Linen ja muiden varustamojen laivoja. Heti alkuvaiheessa telakalla työskenteli 150 miestä ja määrä oli tarkoitus kasvattaa 250:een. Suurin Suomessa siihen mennessä rakennettu laiva lähti Naantalista, Naviren telakalta vuonna 1976 norjalaiselle tilaajalle. Valmiina laiva oli 266 metriä pitkä. Telakan toimintaa varjosti alusta…
Naantalin sataman ensimmäinen terminaalirakennus oli valmistunut vuonna 1965. Terminaali oli hyvin vaatimaton. Liikennemäärien kasvaessa päätettiin rakentaa uusi ja toimivampi terminaali. Vuonna 1972 perustettiin Naantalin Matkustajaterminaali Oy, jonka osakkaiksi tulivat Naantalin kaupunki ja Viking Line. Terminaali valmistui vuonna 1974. Käyttöön tuli hieno odotustila, josta oli koko seinän laajuinen näkymä merelle ja Luonnonmaan saarelle. Terminaali siirtyi kokonaan…
Vuonna 1967 Naantalin satamassa tapahtui paljon. Junalauttaliikenne oli käynnistynyt keväällä ja saman vuoden syksyllä Viking Linen ensimmäiset lautat Kapella ja Apollo aloittivat liikenteensä Naantalista Ruotsiin. Edellisen talven jäätilanne oli ollut ankara ja Pikku Pukin salmi oli jäätynyt niin pahasti, että alusten liikenne Turkuun katkesi ja lautat ajoivat Naantaliin, jonne liikennettä haluttiin myös jatka. Naantalissa satama-altaan…
Maaliskuussa 1967 Naantalin satamaan saapui ruotsalainen, 1930-luvulla rakennettu sulavalinjainen S/S Starke. Alus aloitti Suomen ja Ruotsin valtionrautateiden välisen junalauttaliikenteen Naantalista Tukholmaan. Lauttaliikenteen käynnistymisellä oli merkittävä vaikutus Naantalin sataman kehittymiselle. Vuosien mittaan linjalla liikennöivät M/S Drottningen ja M/S Trelleborg. Junalauttaliikenne työllisti Naantalissa parhaimmillaan lähes sata henkilöä. Ruotsalaisten tekemät kannattavuuslaskelmat eivät kuitenkaan osoittautuneet riittävän hyviksi, vaikka Suomen…
Ensimmäinen matkustajalautta, Silja Linen M/S Holmia saapui Naantaliin neitsytmatkallaan joulukuun toisena päivänä 1965. Alus kiinnittyi silloiseen Mobilin laituriin. Naantalin sataman ensimmäinen terminaalirakennus oli valmistunut juuri ennen Holmian Naantaliin saapumista. Silja Line kokeili matkustajaliikennettä Naantaliin, mutta kokeilu jäi lyhytaikaiseksi, vain vajaan vuoden mittaiseksi. Yhtiö totesi liikenteen kannattamattomaksi.
Vuonna 1963 Naantaliin saatiin maan ensimmäinen uudenaikainen satamajäänsärkijä ja -hinaaja, M/S Naantali. Jäänsärkijä helpotti talvimerenkulkua ja antoi Naantalille arvostusta Suomen merenkulkupiireissä. Aluksessa oli viiden hengen miehistö, mukaan lukien oma kokki. Aikaisemmin vain Helsingissä oli vanha jäänsärkijä Turso. M/S Naantali särki jäätä ja hoiti hinaustehtäviä neljännesvuosisadan ajan. 1980-luvulla käyttö oli vähäistä ja tuotti tappiota. Satamahinaaja myytiin…
Pimeänä syksyisenä iltana vuonna 1958 koko Naantalin kaupungissa tuntui vavahdus ja ikkunat helisivät kaupungin keskustassa saakka. Naantalin öljynjalostamon laiturissa ollut tankkilaiva räjähti. Suurikokoinen laivan tuplapollari lensi rannalle. Laivan rautainen välikansi nousi pystyyn ja alus kallistui kyljelleen, osin laiturin päälle. Tankkilaiva vajosi pohjaan kymmenessä minuutissa. Laivan sumutorvi huusi niin pitkään kuin painetta oli jäljellä. Räjähdyksen jälkeen…