Siirry sisältöön

Vihreä siirtymä lyömässä läpi myös merenkulkualalla – varustamot tilanneet yhä ympäristöystävällisimpiä aluksia

Havainnekuva Ecotrader-rahtialuksesta Kuva: Meriaura / Royal Bodewes

 

Teksti: Tarja Siekkinen

 

Merenkulku on siirtymässä uuteen aikakauteen, jossa fossiilittomia polttoaineita korvataan vähitellen kestävämmillä polttoaineilla. Varustamot tilaavat yhä ympäristöystävällisempiä aluksia liikenteeseen. Hybridialukset ovat suunnannäyttäjiä. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on asettanut tavoitteeksi hiilineutraalin merenkulun noin vuoteen 2050 mennessä.

 

Meriaura tilannut bioöljykäyttöisiä ja energiatehokkaita aluksia – ensimmäisen aluksen luovutus tammikuussa 2026

 

Meriaura on Naantalin Sataman pitkäaikainen varustamokumppani ja asiakas. Yhteistyö yritysten välillä on alkanut jo vuonna 1988. Meriaura on erikoistunut kuljettamaan mm. bio- ja kiertotalouden tuotteita, agribulkia, sekä vaativia erikoislasteja Pohjois-Euroopan alueella. Meriauran visiona on olla ympäristöystävällisen, innovatiivisen ja ratkaisuhakuisen varustamo- ja merikuljetuspalvelun johtava suunnannäyttäjä.

Meriaura on hiljattain solminut kahden Ecotrader-rahtialuksen toimitussopimuksen hollantilaisen Royal Bodewes -telakan kanssa. Sopimuksen mukaan alukset rakennetaan Hollannin Hoogezandissa, ja ne luovutetaan vuonna 2026 tammikuussa ja joulukuussa. Nämä uudet bioöljykäyttöiset laivat tulevat kuljettamaan mm. haketta Naantalin Satamaan ja paluulasteina viemään kasvuturvetta. Naantali on yksi Meriauran merkittävimmistä purkusatamista. Uudet alukset on räätälöity Naantalin satamaan ja sen kautta kulkevaan liikenteeseen soveltuviksi. Vuonna 2023 Meriauran aluksilla oli peräti 84 aluskäyntiä Naantalissa.  Meriauran rahtaamista aluksista noin kolmannes on itse omistettuja ja loput vuokrattuja, eli aikarahdattuja aluksia.

 

Uusien Ecotrader-alusten suunnittelun lähtökohtana mahdollisimman matalien päästötasojen saavuttaminen

 

Tilatut Ecotrader-alukset ovat 105 metriä pitkiä, kantavuudeltaan 6750 tonnin 1A-jääluokan aluksia. Niiden suunnittelun lähtökohtana on mahdollisimman matalien päästötasojen saavuttaminen. Aluksia voidaan operoida Meriauran tytäryhtiön VG-Ecofuelin tuottamalla kierrätysraaka-aineesta valmistetulla biopolttoaineella yhtiön vuonna 2016 käyttöönotettujen EcoCoaster-alusten Eeva VG:n ja Mirva VG:n tapaan. Päästövähennykset syntyvät uusiutuvan polttoaineen lisäksi esimerkiksi alusten rungon optimoinnista sekä tehokkaammasta moottoriteknologiasta, jonka toimittaa kotimainen Wärtsilä. Ecotrader-alukset ovat n. 30 prosenttia EcoCoaster-aluksia suurempia. Tällä vastataan markkina- ja asiakastarpeeseen, ja suurempi aluskoko parantaa myös taloudellista tehokkuutta ja keventää kuljetusten ympäristökuormaa.

Havainnekuva Ecotrader-rahtialuksesta Kuva: Meriaura / Royal Bodewes

Havainnekuva Ecotrader-rahtialuksesta. Kuva: Meriaura /Royal Bodewes

Meriauran toimitusjohtaja Beppe Rosinin mukaan tämä tilaus jatkaa yhtiön hyväksi havaittua bioöljykäyttöisten ja energiatehokkaiden alusinvestointien sarjaa. Vallitsevassa geopoliittisessa tilanteessa ja Meriauran vastuullisuusstrategian mukaisesti katsottiin yhtiössä parhaaksi valita rakentajaksi tunnettu länsieurooppalainen telakka.

Toimitusvarmuus- ja aikataulu, laatu sekä telakan kyky täyttää työturvallisuus- ja ympäristömääräykset, sekä edellisistä uudisrakennuksista saadut hyvät kokemukset olivat tärkeimmät tekijät päätöksessä valita rakentajaksi jälleen hollantilainen Royal Bodewes.

Alusinvestointia rahoittavat Turun Oma Säästöpankki, LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö sekä Ilmastorahasto.

”Olemme kiitollisia siitä, että kotimaiset rahoittajat ovat lähteneet mukaan tukemaan paikallisen varustamon matkaa kohti hiilineutraalia merenkulkua”, sanoo Rosin.

Meriliikenteessä merkittävimmät ympäristövaikutukset syntyvät polttoaineiden tuottamista päästöistä ilmaan sekä jätevesistä. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on asettanut tavoitteeksi hiilineutraalin merenkulun noin vuoteen 2050 mennessä. Meriauran ilmastostrategia tähtää hiilineutraaliuteen kuitenkin jo 2030-luvulla. Ympäristövaikutusten pienentämiseksi on Meriaurassa viime vuosien aikana tehty työtä ja panostettu vahvasti.

”Nyt tilaamamme kaksi laivaa aloittavat uudisrakennusohjelman, jolla Meriaura tähtää hiilineutraaliksi huomattavasti IMO:n tavoitetta nopeammin. Tarkoituksenamme on systemaattisesti uudistaa laivastoamme sarjalla uudisrakennuksia. Bioöljyn käyttö yhdistettynä kompensaatioon mahdollistaa asettamamme kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamisen”, kertoo Meriauran perustaja ja Meriaura Groupin hallituksen puheenjohtaja Jussi Mälkiä.

Meriauran alukset käyttävät jo nyt maasähköä Naantalin satamassa ja sitä pyritään tekemään tulevaisuudessa yhä rutiininomaisemmin. Yhtiö myös ohjeistaa laivojaan aktiivisesti jätevesien jättämiseksi satamaan. Esimerkiksi Naantalin satamainfrastruktuuri Luonnonmaalla ja Kantasatamassa mahdollistavat alusten jätevesien jättämisen suoraan kunnalliseen jätevesiverkkoon, josta ne johdetaan puhdistamolle.

ESL Shippingille plug-in-hybridialus

Aspo-konserniin kuuluva ESL Shipping on Meriauran ohella toinen Naantalin sataman pitkäaikainen varustamokumppani ja asiakas, joka on kuljettanut useiden vuosien ajan hiiltä ja haketta Naantaliin TSE:lle ja Fortumille.

ESL Shippingin tytäryhtiön AtoB@C Shippingin ensimmäinen plug-in-hybridialus Electramar kastettiin Helsingissä 15. toukokuuta perinteisellä seremonialla, jota juhlivat asiakkaat, sidosryhmät ja työntekijät.

Laivan kummi on globaalin teräsyhtiö SSAB:n rahtauspäällikkö Paula Ojala, joka on sekä AtoB@C Shippingin että ESL Shippingin pitkäaikainen asiakas. Kuva: ESL Shipping/Olli Tuominen.

 

Electramar on huippumoderni ja energiatehokas alus, joka tuottaa jopa 50 % vähemmän CO2-päästöjä nykyiseen alussukupolveen verrattuna maasähköyhteyksien, suuren akkuasennuksen ja paremman lastinottokyvyn ansiosta. Se tarjoaa myös hiljaisemman ja puhtaamman toiminnan satamassa. Alus on suunniteltu kuljettamaan monenlaisia irto- ja kappaletavaratuotteita, kuten terästä, metsätuotteita, lannoitteita ja projektilasteja. Aluksessa on pitkä esteetön kansi, joka mahdollistaa suuremman kansilastin lastaamisen. M/S Electramar on 89,95 metriä pitkä (LOA) ja kantavuudeltaan 5424 DWT.

Hybridijärjestelmä mahdollistaa pääkoneen käyttämisen optimaalisella kuormalla

 

Aluksen hybridijärjestelmän toimintaperiaate on samanlainen kuin lataushybridiautossa. 1 MWh akkupaketti mahdollistaa pääkoneen käyttämisen optimaalisella kuormalla. Sitä voidaan hyödyntää myös kulutuspiikkien tasaamiseen ja toisaalta akuista saadaan tarvittaessa lisätehoa esimerkiksi jääajoon. Akkupaketti mahdollistaa myös lyhytaikaisen operoinnin pelkällä akkuvoimalla esimerkiksi satamaan tullessa tai lähdettäessä. Sarjan aluksissa voidaan dieselin ohella käyttää joustavasti myös uusiutuvaa dieseliä. Mikäli satamalla on tarjota maasähköä, voidaan satamakäynti lastioperaatioineen hoitaa sähköllä, mikä luonnollisesti vähentää paikallisesti päästöjä sekä melua.

M/S Electramar on huippumoderni alus, joka tuottaa jopa 50 % vähemmän CO2-päästöjä nykyiseen alussukupolveen verrattuna maasähköyhteyksien, suuren akkuasennuksen ja paremman lastinottokyvyn ansiosta. Se tarjoaa myös hiljaisemman ja puhtaamman toiminnan satamassa. Kuva: ESL Shipping/Olli Tuominen.

Electramarin omistaa ja sen kaupallisesta operoinnista vastaa ESL Shippingin tytäryhtiö AtoB@C Shipping. ESL Shippingin alukset liikennöivät pääasiassa Itämeren ja Pohjois-Euroopan alueella, mutta jonkin verran heillä on myös sopimuslasteja Pohjois-Espanjaa myöten.

(lähde: ESL Shipping)