Siirry sisältöön

Suomen Satamat ry – Satamapäivät Naantalissa

Kuva: Suomen Satama. Satamapäivät Naantalissa 14.-15.9.2023

Toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä

Satamapäivät kokoavat vuosittain satamien päättäjät ja vaikuttajat ajankohtaisten aiheiden äärelle. Tänä vuonna on kuitenkin olleet aivan erityiset päivät Naantalissa. Alan edunvalvontaa ja vaikuttamista hoitava toimialajärjestö Suomen Satamat viettää perustamisensa 100-vuotista juhlavuotta, ja tätä on juhlittu yhdessä Finnlinesin ms Finnsiriuksen kaupallisen liikenteen käynnistymisen kanssa Satamapäivillä Naantalissa (14.-15.9.2023). Mikä loistava ajoitus saada kokea uusi upea alus ja päästä samalla keskustelemaan 230 henkisen osallistujajoukon kanssa satamille ajankohtaisista teemoista.

Johtaja Juha Jokela Ulkopoliittisesta instituutista käytti keynote puheenvuoron EU:n tulevasta roolista geopoliittisten jännitteiden keskellä. ICEYE:n neuvonantajana toimiva Tero Vauraste puolestaan arvioi Suomen NATO-jäsenyyden vaikutuksia Itämeren meriliikenteen toimintaympäristöön. Kolmas kiinnostava ja ajankohtainen keynote -puheenvuoro käsitteli EU:n meriliikenteen tulevaisuutta, jota visio Professori Kurt Bodewig Euroopan komissiosta.

 

Pääteemoina keskusteluissa muissa esityksissä olivat satamien uudet roolit ja mahdollisuudet energiamurroksessa. Tarvitaanko satamiin tuulivoimaa, merituulivoimaa, sähköä, vetyä, biokaasua jne. Kyllä, kaikkia varmasti, mutta ei kaikkia kaikkiin satamiin.

 

Satamaesimerkkeinä katsaukset kuultiin Naantalin Satamasta, Kvarken Ports Ltd:stä ja Raahen Satamasta.

Varustamoiden käyttövoimaratkaisuista olivat keskustelemassa General Manager Mikael Ruhala, CMA CGM, johtaja Thomas Doepel, Finnlines, toimitusjohtaja Matti-Mikael Koskinen, ESL-Shipping ja toimitusjohtaja Tiina Tuurnala, Suomen Varustamot ry.

Kuva: Suomen Satamat. Varustamoiden käyttövoimaratkaisujen panelistit General Manager Mikael Ruhala, CMA CGM, johtaja Thomas Doepel, Finnlines, toimitusjohtaja Matti-Mikael Koskinen, ESL-Shipping ja toimitusjohtaja Tiina Tuurnala, Suomen Varustamot ry. Moderaattorina toimi satamaneuvos Hannu Asumalahti.

Toinen Satamapäivien kantava teema oli satamien resilienssin vahvistaminen aiempaa epävarmemmassa toimintaympäristössä. Mitä satamien tulee tietää Suomen NATO-jäsenyydestä keräsi kuulijoita eri puolilta Suomea. Satamien ajankohtaiset kilpailuoikeudelliset kysymykset käsittelivät samoin hyvin ajankohtaisia markkinakysymyksiä. Kuulijoita kiinnostivat myös automaation ja digitalisaation mahdollisuudet kuljetusketjuissa, samoin kuin investointien rahoitus EU:n liikenteen ohjelmissa.

Naantalin Sataman kehittäminen ja uudet investoinnit olivat kattavasti esillä konferenssin ohjelmassa. Olennainen osa Satamapäiviä on satamien johdon ja asiantuntijoiden verkottuminen. Kaupunkien tuki satamien toiminnalle näkyi myös Naantalissa, kaupunginjohtaja Laura Leppäsen tervehtiessä juhlaväkeä. Ja tänä vuonna Naantalin aurinkoinen alkusyksyn sää antoi myös illanvietolle Kaivohuoneella mitä hienoimmat puitteet.

Tapahtumassa jaettiin osallistujille Suomen Satamat ry:n 100-vuotistaipaleen historiikki

 

Suomen Satamat ry:n apulaisjohtaja Kirsti Tarnanen-Sariolan mietteitä Satamapäivistä

Tämän vuoden Satamapäivien tunnelma oli jo ennakolta kouriintuntuvan innostunut ajankohtaisen ja monipuolisen ohjelman sekä oheistapahtumien ansiosta. Ja sellaisena tunnelma toteutui myös itse tapahtuman aikana, se on aina mieltä lämmittävä kiitos järjestäjille. Saimme myös jälleen kerran tehdä yhteistyötä taitavien ja luotettavien ammattilaisten kanssa niin satamayhtiössä kuin tapahtumapaikoilla. Iso kiitos jokaiselle!

Tänä vuonna osallistujina oli aiempaa enemmän satamasektorin sidosryhmiä edustavia henkilöitä. Jäsenyrityksille Satamapäivät ovat aina odotettu satamaperheen tapahtuma mutta vaikutti siltä, että myös sidosryhmien osallistujat olivat olleet mukana mielenkiintoisissa keskusteluissa ja päässet osaksi perhetapahtuman hyvää tunnelmaa. Satama-alalla on totuttu tekemään yhteistyötä moneen suuntaan, ja se tulee esiin hyvin tällaisissa tilanteissa.

Edellisestä käynnistä Naantalin satamassa oli minun osaltani kulunut vähän yli kolme vuotta. Mikä kaikki Naantalissa olikaan muuttunut sen jälkeen! Se oli taas kerran osoitus, että satamissa osataan laittaa tuulemaan! Keskeinen satama-alue oli uudelleen järjestelty ja laajentunut, maasähköliittymä ja automooring-laitteet käyttövalmiina uudelle Finnsirius-alukselle, jolla vierailu kirvoitti joka suunnalla ”ehdottomasti pitää lähteä risteilemään!” -kommentteja. Näkemisiin risteilyn merkeissä!

Kirsti Tarnanen-Sariola

Read article in English