Siirry sisältöön

Finnlinesin uudet Superstar-luokan laivat Naantali-Långnäs-Kapellskär- linjaliikenteeseen – Finnsirius neitsytmatkalle 15.9.2023

Finnlinesin uusi hybridialus Finnsirius telakalla. Kuva:Finnlines

Naantalin risteilykausi käynnistyy syyskuussa laajemmin uuden hybridialuksen, Finnsiriuksen saapuessa Naantali-Långnäs-Kapellskär – linjaliikenteeseen.

 

 

Finnlinesin ensimmäinen Superstar-luokan aluksista, Finnsirius aloittaa säännöllisen reittiliikenteen Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä Naantali-Långnäs-Kapellskär-reitillä syyskuussa. Sarjan toisen, Finncanopus-nimisen laivan luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 loppuun mennessä.

 

Matkustajakapasiteetti tuplaantuu ja rahtikapasiteetti kasvaa 5200 kaistametriin

Naantalin risteilykausi käynnistyy syyskuussa laajemmin uuden hybridialuksen, Finnsiriuksen saapuessa Naantali-Långnäs-Kapellskär – linjaliikenteeseen.

Naantalin reitille saapuvan Superstar-luokan aluksen matkustajakapasiteetti on 1 100 henkilöä eli noin kaksinkertainen reitin nykyisiin Star-luokan laivoihin verrattuna.

Tällä hetkellä reitillä liikennöi Finnlinesin Finnswan ja Europalink.

Myös rahtikapasiteetti kasvaa uudella aluksella nykyisestä noin 4 000 kaistametristä 5 200 kaistametriin.

Naantalin satamassa on toteutettu kuluvan vuoden aikana useita infraa ja erityisesti myös asiakaskokemusta parantavia rakennus- ja kunnostushankkeita. Uusien laivojen tulon myötä satamassa on tehty uusia liikennejärjestelyjä sekä lukuisa määrä kenttäalueen valojen, aitojen ja porttien rakentamista. Terminaalin edustalla on uudistunut parkkialue, johon voi jättää auton risteilymatkan ajaksi parkkimaksua vastaan.

 

Finnsirius neitsytmatkalle 15.9.2023 Naantalin satamasta

Finnsirius lähtee neitsytmatkalle Naantalista Ahvenanmaan Långnäsin kautta Kapelskäriin perjantaina 15.9.2023. Finnlines on avannut Finnsiriuksen lipunmyynnin uudistuvaan matkustaja- ja rahtiliikenteeseen. Lyhyt merimatka kestää vain 8–9 tuntia.

Uuden laivan myötä Finnlines on suunnitellut mielenkiintoisen palvelupaketin myös jalankulkeville matkustajille.

Laivaruokailu on saanut omat uudistuneet mausteensa, kun ruokalistojen suunnittelussa on ollut mukana huippukokki Henri Alén. Laivalla on peräti 7 eri baaria tai ravintolaa.

 

Hyttivalikoima on laajentunut, tarjonnasta voi valita ihan perushyteistä 6 hengen hytteihin ja sviitteihin, löytyypä sieltä myös kuntoilijoille jooga- ja kuntosali.

Hyttivalikoima on laajentunut, tarjonnasta voi valita ihan perushyteistä 6 hengen hytteihin ja sviitteihin.

 

Laivaruokailu on saanut omat uudistuneet mausteensa, kun ruokalistojen suunnittelussa on ollut mukana huippukokki Henri Alén. Laivalla on peräti 7 eri baaria tai ravintolaa.

 

Laivalla on peräti 7 eri baaria tai ravintolaa.

Finnsiriuksella on peräti 7 eri baaria tai ravintolaa.

 

Matkustaminen on vaivatonta julkisilla yhteyksillä matkustaville asiakkaille, sillä Turusta alkaa Föli-joukkoliikenneyhteys Naantalin satamaan. Joukkoliikenneyhteys Turusta Naantaliin alkaa 25.9. alkaen.

 

Naantalissa otettu käyttöön alusten automaattinen kiinnitys- ja irrotusjärjestelmä

Satamaan on valmistunut Superstar-luokan aluksille automooring – ts. automaattinen kiinnitys- ja irrotusjärjestelmä, joka on otettu käyttöön keväällä myös Star-luokan aluksille. Uusi järjestelmä nopeuttaa laivan irrotusta ja kiinnitystä, luo satamatoimintoihin kustannustehokkuutta ja lisää turvallisuutta.

Finnsiriuksen käyttöön ottama maasähkö vähentää päästöjä ja pienentää melua satama-alueella

Uudet alukset ottavat käyttöön maasähköjärjestelmän. Laivat voivat Naantalissa laiturissa ollessaan käyttää satamassa maasähköä, joka vähentää päästöjä ja pienentää melua satama-alueella, koska alusten ei tarvitse käyttää apukoneita laiturissa ollessaan.

 

Tiesitkö, että

Sirius on tähtitaivaan kirkkain tähti. Se tunnetaan myös nimellä Koirantähti.

Canopus on yötaivaan toiseksi kirkkain tähti. Kreikkalaisessa mytologiassa Canopus oli Menelaoksen laivan kapteeni tämän matkatessa pelastamaan Helenaa. (Tarinoita Naantalin satamasta-kirja, 2022)

 

Read article in English

 

Teksti: Tarja Siekkinen

Kuvat: Finnlines Oyj