Siirry sisältöön

Uutishuone

Uutishuone

Naantali on Suomen johtava Skandinavian rahtiliikenteen satama, sillä yli puolet Varsinais-Suomen satamien ja Ruotsin välisestä rekka- ja trailerliikenteestä lautoilla kulkee Naantalin sataman kautta. Lauttalinjojen vuorokautisten lähtöjen tiheys ja lyhyt merimatka takaavat hyvän ja tehokkaan yhteyden sekä ammattimaiselle liikenteelle että turismille.

Keväällä 2018 valmistunut RoRo-pistolaiturin pidennys 228 metriin mahdollistaa Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä isompien Star-luokan alusten liikennöinnin. Yhdessä Finnlinesin alusten kanssa investoinnit takaavat rahdinkuljetukseen pysyvästi maamme viennin kaipaamaa uutta kapasiteettia.

15
helmi 2021

– valppautta raideliikenteen läheisyyteen, junavaunuja saapumassa tiistaina 16.2.2021 Naantalin Satamaan johtava rautatieyhteys on saamassa jälleen junaliikennettä. Tavaraliikenne alkaa tiistaina, 16.2.2021. Viljavaunut kulkevat Raision ratapihan ja Naantalin välisen raideyhteyden kautta mm. Naantalin Muumimaailman parkkialueen vierestä, ja siitä edelleen Naantalin Sataman raidetta pitkin junaterminaaliin. Kyseinen junaliikenne on tämän hetken tiiedon mukaan alkamassa 16.2. aamulla ja liikenne jatkuu…

Lue lisää »
14
syys 2020

Teksti ja kuvat: Tarja Siekkinen Rakennusinsinööri Juha Ketoniemi aloittanut satamainsinöörinä Naantalin satamassa – laiva on lastattu rakentamisen asiantuntijalla Naantalin satama on saanut teknistä vahvistusta riveihinsä Juha Ketoniemen aloittaessa työt satamainsinöörinä. Rakennusinsinööri Juha Ketoniemi kertoo, että rakentaminen on tullut verenperintönä isältä, jonka rakennusliikkeessä Juha työskenteli jo kouluaikoina. Hän on aikaisemmin työskennellyt erilaisissa yrityksissä, (NCC, SRV, Yara)…

Lue lisää »
21
heinä 2020

Asukkaita kehotetaan valppauteen raideliikenteen läheisyydessä ja risteysalueilla. Ensimmäiset viljavaunut ovat saapumassa Naantaliin viikolla 31. Naantalin Satamaan johtava rautatieyhteys on saamassa jälleen junaliikennettä. Tavaraliikenne alkaa Suomen Viljavan mukaan oletetusti viikolla 31. Viljavaunut kulkevat Raision ratapihan ja Naantalin välisen raideyhteyden kautta mm. Naantalin Muumimaailman parkkialueen vierestä ja siitä edelleen Naantalin Sataman raidetta pitkin satama-alueelle aina Suomen Viljava…

Lue lisää »
1
kesä 2020

NAANTALIN SATAMAN LIIKENNEJÄRJESTELYT MUUTTUVAT 4.6.2020 ALKAEN – tavoitteena on lisätä satama-alueen liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta – Finnlinesin rahti- ja matkustajaliikenteen reitit lähtöselvitykseen muuttuvat. Naantalin Satama on toteuttamassa uusia liikennejärjestelyjä, joiden tavoitteena on lisätä liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta satama-alueella. Liikennejärjestelyjen seuraavan vaiheen käyttöönotto tapahtuu 4.6.2020, jolloin ajoreitit Finnlinesin lähtöselvityksiin muuttuvat. Finnlinesin rahtiliikenne Finnlinesin rahtiliikenteen sisääntulo satamaan…

Lue lisää »
29
touko 2020

Naantalin Satama Oy on mukana EU:n tukemassa projektissa kehittämässä uutta älykästä väylää innovatiivisilla merimerkeillä, uuden standardin mukaisella 3D-kartoituksella ja alusliikenteen päästömittausten automatisoinnilla. Projektissa on edetty pilotoimaan uutta teknologiaa Naantalissa neljän älypoijun ja lähestymisväylälle sijoitettavan erityisen päästömittauspoijun osalta. Mittaukset uutta karttateknologiaa varten ovat meneillään sekä merenpohjan, että laiturirakenteiden osalta. Pilotoitavan väyläteknologian teknisestä suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa…

Lue lisää »

Uusimmat artikkelit

7 days ago

Port of Naantali
On Tuesdays we publish a story from our port.📍 Part 11 /Complined by Anne Pentti💥 Glass palace, equine sports centre and trap shooting rangeThe Port of Naantali was making grand plans and thinking of development projects. The City sold an area of over 35,000 square metres in Saharanta for 10 million Finnish markka to Naantalin Vapaasatama Oy on behalf of a company to be established. A new company called Naantalin Merikiinteistöt Oy was founded for the project. The area was named Meriterassi (sea terrace).Commissioned by the City Board, consultant agency Naleko was planning in the area four blocks of flats that would accommodate office premises. The intention was to build in the sea terrace a 100 metres tall tower facing the city. In addition to offices it would include a water tower.A Wonder World theme park was ideated to be placed in the port inside a huge glass palace that would have cost around seven billion Finnish markka. There were also plans for an equine sports centre, but a Scottish consultant would have charged 1.5 million Finnish markka for carrying out a feasibility study. An American style Mall with a water park was also proposed, costs around one billion Finnish markka. The boat marina and sea aquarium would have been placed inside Kuparivuori hill. And of course a hotel, congress centre and trap shooting range in addition to those. That would have provided a wide range of business operations for Vapaasatama whose principal owner was the City of Naantali. The City started a big advertising campaign of one million euros to attract companies and create a thousand new jobs. The main items were the Saharanta district and the Luolala industrial district. A new port terminal was also being planned for the sea terrace in Saharanta.The worst financial crisis in Finland’s history, however, discarded the big plans.📍In 1990 Finland plunged into a recession during which GDP fell by 13 per cent and the unemployment rate rose to nearly 20 per cent.📷 old air photo from Luonnonmaa port side in Naantali (unknown author)#portofnaantali #throwback #naantali ... See MoreSee Less
View on Facebook

2 weeks ago

Port of Naantali
On Tuesdays we publish a story from our port.📍 Part 10 /Complined by Anne Pentti💥Arrival of giant ferriesThe City of Naantali and Viking Line made an agreement in 1988 about new traffic arrangements in the port and starting traffic on giant ferries with at least two arrivals and departures a day. Naantalin Matkustajaterminaali Ltd. undertook to build new passenger bridges and corridors and a passenger car ramp for the 170 metres long vessels. Costs were estimated total a maximum of 25 million Finnish markka. The City of Naantali believed that it would regain the taxpayers’ money invested in the project, when the hopefully expected 900,000 tourists would arrive in the city on the ferries. Rock was quarried, roads were built and an expensive bridge structure was set up for the new giant ferry. The quay was completed in 1989. The costs has increased to 30 million Finnish markka. In summer 1989, traffic between Naantali and Stockholm was started by the new and gorgeous Viking Line’s m/s Isabella. In the same year, a new road connection was built from Turku to Naantali, and the Kuparivuori tunnel leading to Luonnonmaa was opened. To the disappointment of the inhabitants of Naantali Viking Line transferred Isabella to sail between Helsinki and Tallinn the following year, in August 1990.But everything does not always go quite as planned… not even in Naantali.1️⃣ A devastating fire broke out in the Tupavuori oil tanks on Seven Sleepers’ Day in 19482️⃣ Oil tanker M/T Tupavuori exploded while berthed in 1958.3️⃣ A crane toppled to the sea from the construction site of caisson quay in 1979.4️⃣ A 200 meters long Greek vessel caught fire at the Navire shipyard in Luonnonmaa in 1984.5️⃣ The storm in September 1986 pushed the 140 metres long Soviet cargo vessel Ljugov to IVO’s small boat marina in Tupalahti. A few leisure boats were damaged, and Ljugov got a hole in its hull. The vessel was on its way to the scrapping yard in Luonnonmaa.6️⃣ In February 1988, one-third of Vapaasatama Oy’s warehouse of 1100 square metres collapsed to the sea, and with it 314 steel coils that weighed in total 1,750 tonnes and whose value was over 3 million Finnish markka. 7️⃣ In September 1990, a 100 metres long barge sank in the port area. It slid to the ship fairway while sinking. Divers went to check it and the barge was raised to the surface.8️⃣ In March 2009, an oil slick was detected in the sea reaching from the port of Naantali to Åland islands. The oil was light fuel oil. The Port of Naantali area was restricted with oil booms and the Border Guard flew over the area. Fortunately the light fuel oil evaporated quickly from the surface, and no damage was caused to shores or birds.📷Port Controller Mauri Palomäki: Rosella in the port of Naantali. Construction works started for giant ferries on Nov. 1988.📷 Reino Penttinen: building new passenger bridges and corridors and a passenger car ramp for the 170 metres long vessels on Sept in 1988.#stories #portfofnaantali #throwback #theportneversleeps #naantali ... See MoreSee Less
View on Facebook