Metakkaa satamajohtajasta ja päätöksenteosta

Toukokuussa 1989 Naantalin satamajohtajaksi valittiin 38 hakijan sijasta Vapaasatama Oy:n toimitusjohtaja Markku Halme, joka ei ollut lainkaan hakenut tehtävää. Halme valittiin vuoden määräajaksi, sillä suunnitelmissa oli sataman yhtiöittäminen. Halmeen valinnasta nousi metakka. Ammattijärjestöt epäilivät Halmeen pätevyyttä ja vaativat selvityksiä valinnasta. Suomen Laivanpäällystöliitto vaati vaalin uudistamista ja uhkasi satamaa saartotoimenpiteillä. Iltalehti käsitteli kaupunginjohdon jääviyksiä ja epäilyttäviä kytkentöjä sataman asioissa. Halmeen lisäksi esille ja kritiikin kohteiksi nostettiin mm. Mikko Rönnholmin rooli, kaupunginjohtaja Jorma Kallio sekä valtuuston puheenjohtaja Matti Tavio. Kolme kaupunginvaltuuston SKDL:n edustajaa teki oikeusasiamiehelle kantelun Halmeen valinnasta.

Satamajohtajan tehtävä avattiin uudelleen haettavaksi vuoden 1990 alussa. Tehtävään valittiin kalajokinen merikapteeni Kari Rahja.

Kaksi hiililaivaa yhtä aikaa laiturissa Naantalin satamassa vuonna 1990. M/S Arkadia ja M/S Eira.