Luonnonmaan telakka – Navire Yard

Luonnonmaalle rakennettiin Navire Yardin telakka 1970-luvun alkupuoliskolla. Toiminta aloitettiin vuonna 1975. Telakalla kunnostettiin Viking Linen ja muiden varustamojen laivoja. Heti alkuvaiheessa telakalla työskenteli 150 miestä ja määrä oli tarkoitus kasvattaa 250:een. Suurin Suomessa siihen mennessä rakennettu laiva lähti Naantalista, Naviren telakalta vuonna 1976 norjalaiselle tilaajalle. Valmiina laiva oli 266 metriä pitkä.

Telakan toimintaa varjosti alusta lähtien maailmanlaajuinen öljykriisi. Lokakuussa 1981 telakka myytiin kolmiyhtiölle, Rauma-Repolalle, Wärtsilälle ja Valmetille, jotta mikään ulkomainen taho ei ostaisi telakkaa.

Osuuskunta Teollisuuden Romu kokeili laivaromutusta ”kolmiyhtiön” telakalla 1980-luvulla. Yleinen mielipide oli vahvasti romutustoimintaa vastaan. Jopa presidentin kanslia esitti huolensa laivanromuttamon tulosta. Useampia laivoja kuitenkin paloiteltiin. Toiminta pysähtyi muutamaksi vuodeksi, mutta vuonna 1991 laivojen romuttaminen käynnistyi uudelleen. Kolmen maan yhteisyritys ryhtyi romuttamaan Neuvostoliiton Itämeren ja Muurmanskin laivastoihin kuuluvia vanhentuneita sota-aluksia. Romutuksesta huolehti neuvostoliittolais-suomalais-englantilainen Oy Hamiscrap Oy. Turun Korjaustelakka Oy:ltä vuokratulla alueella romutettiin mm. kuusi sukellusvenettä.

”Kolmen vuoden takaperoisen kehityksen jälkeen
on Naantalin sataman liikenne osoittanut vilkastumisen merkkejä.”
– Luotsi ja majakka -julkaisu 1/78