Jumbolautat tulevat
Naantalin kaupunki ja Viking Line solmivat vuonna 1988 sopimuksen uusista sataman liikennejärjestelyistä ja jumbolauttojen liikennöinnin aloittamisesta vähintään kahdella edestakaisella vuorolla vuorokaudessa. Naantalin Matkustajaterminaali Oy sitoutui rakentamaan 170-metrisiä aluksia varten uudet matkustajasillat ja -käytävät sekä henkilöautorampin. Enimmäiskustannuksiksi arvioitiin 25 miljoonaa markkaa. Naantalin kaupunki uskoi saavansa uhratut verorahat takaisin, kunhan kaupunkiin tulisi lautoilla toivorikkaasti arvioidut 900 000 matkustajaa.
Satamassa louhittiin kallioita, rakennettiin teitä ja kallista siltarakennelmaa uudelle suurlautalle. Laituri valmistui keväällä 1989. Kustannukset olivat kavunneet noin 30 miljoonaan markkaan.
Kesällä 1989 liikennöinnin Naantalin ja Tukholman välillä aloitti uusi ja upea Viking Linen m/s Isabella. Samana vuonna avattiin uusi tieyhteys Turusta Naantaliin sekä Luonnonmaalle johtava Kuparivuoren tunneli. Naantalilaisten pettymykseksi jo heti seuraavana vuonna, elokuussa 1990, Viking Line siirsi Isabellan risteilemään Helsingistä Tallinnaan.