Siirry sisältöön

Kuva: Naantalin Sataman kenttäalueen led-valaistus

Teksti: Tarja Siekkinen

 

Tutustu Naantalin sataman tiimiin:  satamavalvoja Juhani Tamminen

Henkilökunnan esittelyssä kunnian saa aloittaa jo vuodesta 1979 alkaen Naantalin satamassa työskennellyt, ja hyvin kokenut satamavalvoja Juhani (Jussi) Tamminen.

Miten päädyit aikoinaan tänne Naantalin sataman hommin?

” Olin vilkaissut huhtikuussa 1979 Turun Sanomissa ilmestynyttä satamavalvojan työpaikkailmoitusta ja mietin, että siinä olisi varmaan aika mielenkiintoinen työpaikka. Olinhan ollut myös aikaisemmin merillä töissä, joten merellinen työpaikka kiinnosti tosissaan ja lopulta minut valittiin Naantalin satamavalvojan toimeen 150 hakijan joukosta. Olin myös nuorin hakijoista ja ehkäpä myös halvin. Siitä asti olen viihtynyt täällä tosi hyvin, kaikki päivät ovat erilaisia ja positiivisia työhaasteitakin on tullut sopivasti vastaan, ettei muualle ole tehnyt edes mieli. Keväällä taitaa tulla 41 vuotta täyteen näissä hommissa ja oikein hyvin olen viihtynyt”.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

” Satamavalvojan työpäivä alkaa aina valvomossa kollegojen äärellä, jolloin tarkistetaan vuoron laivalista ja satamapalveluihin liittyvät tehtävät. Yleensä edellinen vuoro on keittänyt jo kahvin, jota nauttiessa on mukava vaihtaa myös muita työkuulumisia. Mahdolliset erikoistehtävät tai muut tärkeät asiakkaiden palvelupyynnöt kuullaan siinä samalla. Työvuorot eroavat niin paljon toisistaan, työtoverit ovat kivoja, mikä tekeekin tästä hommasta tosi nastan ja mielenkiintoisen.

Satamavalvojan työkuvaan kuuluvat mm. alusten kiinnitys- ja irrotustehtävät, vedenanto aluksille ym.

Työhön kuuluu myös sataman kehittämishankkeita. Olen ollut mukana suunnittelemassa ja kehittämässä normaalin satamavalvojan työn lisäksi meidän alueiden porttijärjestelmiä. Kaikki satamassa sijaitsevat kulkuportit ovat nykyään etäavattavissa, ts. kullakin portilla on oma mobiilinumero, johon satamavalvoja voi soittaa ja portti aukeaa asiakkaille. Tämä on virtaviivaistanut sataman liikennejärjestelyjä sekä toimintaa kentällä todella paljon. Onpa sitä saanut välillä kiipeillä kenttäalueen valomastoihinkin, korkeanpaikankammoista voisi ehkä vähän heikottaa, kertoo Juhani. Viime vuonna vaihdoimme valomastoihin energiaa säästävät led-lamput, joiden valo on paljon tehokkaampi ja käyttäjäystävällisempi kenttäalueilla työskenteleville. Yksi esimerkki pienestä ympäristöteosta yhä energiaystävällisempään satamaan. Siirtymällä led-valaistukseen säästimme energiaa noin 35 %.

Miten työsi satamavalvojana on muuttunut?

Alkuvuosina, silloin kun aloitin työt satamassa, satamavalvojat veivät luotsikutterilla (eli veneellä) luotsin jokaiseen alukseen Rajakarille eikä mikään alus ollut tästä vapautettu. Sen jälkeen satamaluotsi astui alukseen, joka otti saman tien vastuun satamaluotsauksesta. Luotsi on henkilö, joka ohjaa aluksen satamaan ja sieltä pois. Kommunikointivälineenä toimi siihen aikaan VHF-radio mikä on yhä vielä tänä päivänä käytössä laivaliikenteen ja satamavalvonnan yhtenä viestintävälineenä.

Tietokoneet saapuivat 1990-luvun alussa myös satamakonttoriin, tosin ensimmäiset tietokoneet olivat vain toimiston henkilökunnan käytössä. Me saimme ne vasta myöhemmin, tietotekniikka on tosiaan kehittynyt vuosien saatossa valtavasti ja nyt voimme mm. reaaliaikaisesti seurata, että miten ja missä alus lähestyy satamaa (AIS-järjestelmä) jolloin pystyy paremmin varautumaan aluksen aikatauluun”.

Viime vuonna otimme käyttöön myös uuden mobiilisovelluksen, jossa poikkeamaraportoinnin voi tehdä nyt nopeasti mobiilisti ja kirjata ylös mahdolliset poikkeamat kuvien kera.

Miten vietät vapaa-aikaasi?

”Matkustelen mielellään perheen ja lastenlasten kanssa. Viime vuosien yksi suosikkikohteeni onkin perheeni kanssa ollut Thaimaa, miellyttävä ilmastohan sinne aina yhä uudelleen vetää. Olen pienestä asti ollut myös kiinnostunut erilaisista teknisistä asioista ja toteuttanut näitä haaveita sitten vapaa-ajalla suunnitellen vähän sitä ja tätä. Myös erilaista videotuotantoa on tullut myös tehtyä. Viimeisin tekninen suunnittelutyöni eteni niin hyvin, että sille myönnettiin patentti. Aina löytyy jotain uutta mielenkiintoista mietittävää, joko täällä Naantalin satamassa tai vapaa-ajallani.”